Postfix vraagje
Paul van der Vlis
2012-04-25 21:16:44 UTC
Hallo,

Een klant wil graag alle mail van zijn domein ontvangen.
In /etc/postfix/main.cf staat:
--------
local_recipient_maps =
luser_relay = ***@mail.adres
--------

Toch wordt inkomende mail naar een niet bestaand mailadres op zijn
domein geweigerd:
----
550-Mailbox unknown. Either there is no mailbox associated with this
550-name or you do not have authorization to see it. 550 5.1.1 User
unknown (in reply to RCPT TO command)
----

Iemand hier een idee waarom?

Groet,
Paul.
http://www.vandervlis.nl
Johan van Selst
2012-04-26 07:09:03 UTC
Post by Paul van der Vlis
Een klant wil graag alle mail van zijn domein ontvangen.
local_recipient_maps =
Klinkt goed. En de output van 'postconf local_recipient_maps' en
'postconf luser_relay' toont exact hetzelfde?

Dan zit het probleem waarschijnlijk ergens anders in de configuratie,
bijvoorbeeld een virtual map o.i.d.
Post by Paul van der Vlis
Toch wordt inkomende mail naar een niet bestaand mailadres op zijn
domein geweigerd: 550-Mailbox unknown.
En dat bericht komt ook van de juiste mailserver? Het adres waar je naar
forward bestaat wel? ;)

Ciao,
Johan
--
Why do we always come here - I guess we'll never know.
It's like a kind of torture to have to watch the show.
Paul van der Vlis
2012-04-26 07:33:41 UTC
Post by Johan van Selst
Post by Paul van der Vlis
Een klant wil graag alle mail van zijn domein ontvangen.
local_recipient_maps =
Klinkt goed. En de output van 'postconf local_recipient_maps' en
'postconf luser_relay' toont exact hetzelfde?
Ja.
Post by Johan van Selst
Dan zit het probleem waarschijnlijk ergens anders in de configuratie,
bijvoorbeeld een virtual map o.i.d.
De string "virtual" is niet te vinden in de configuratie en verder werkt
het.
Post by Johan van Selst
Post by Paul van der Vlis
Toch wordt inkomende mail naar een niet bestaand mailadres op zijn
domein geweigerd: 550-Mailbox unknown.
En dat bericht komt ook van de juiste mailserver? Het adres waar je naar
forward bestaat wel? ;)
Ja, dat is gewoon een adres op die server en daar kan ik wel iets naar
toe sturen. Heb het nog even gecontroleerd.

Groet,
Paul
http://www.vandervlis.nl
Richard Lucassen
2012-04-26 07:09:51 UTC
Post by Paul van der Vlis
Een klant wil graag alle mail van zijn domein ontvangen.
Wat een rare klant anno 2012
Post by Paul van der Vlis
--------
local_recipient_maps =
--------
[...]
Je vertelt te weinig, gaat de mail naar bestaande users wel goed? En
wat doet:

swaks --to ***@mail.adres

op die machine? En is mail.adres het domein waar die bak authoritative
voor is? Want dan zou het fout staan AFAICS volgens
http://www.postfix.org/postconf.5.html#luser_relay

Examples:
luser_relay = $***@other.host
luser_relay = $***@other.host
luser_relay = admin+$local
It is better to remain silent and be thought a fool, than to speak
aloud and remove all doubt.

+------------------------------------------------------------------+
| Richard Lucassen, Utrecht |
| Public key and email address: |
| http://www.lucassen.org/mail-pubkey.html |
+------------------------------------------------------------------+
Paul van der Vlis
2012-04-26 07:46:26 UTC
Post by Richard Lucassen
On Wed, 25 Apr 2012 23:16:44 +0200
Post by Paul van der Vlis
Een klant wil graag alle mail van zijn domein ontvangen.
Wat een rare klant anno 2012
Ik zie het terug komen.

Mensen die een oneindig aantal adressen willen zodat ze kunnen zien waar
spam vandaan komt en dat kunnen filteren.
Post by Richard Lucassen
Post by Paul van der Vlis
--------
local_recipient_maps =
--------
[...]
op die machine?
Dat gaat allemaal goed. Mooie tool, zal ik in gedachten houden.
Post by Richard Lucassen
Want dan zou het fout staan AFAICS volgens
http://www.postfix.org/postconf.5.html#luser_relay
luser_relay = admin+$local
Bedoel je dat het zoiets moet zijn?
luser_relay = piet

Dat heb ik ook geprobeerd, maar werkt ook al niet.

Groet,
Paul.
http://www.vandervlis.nl
Richard Lucassen
2012-04-26 10:20:50 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Richard Lucassen
Post by Paul van der Vlis
[...]
Wat een rare klant anno 2012.

Waarom geen grey-listing i.c.m. een mailserver blacklist? Die twee
houden 90% van de meuk buiten de deur en al die meuk hoef je dan ook
niet te processen met postfix/spamassassin/amavis en wat dies meer zij.
Nadeel is dat nieuwe mailverbindingen vertraging oplopen van minimaal 5
minuten, maar daar is goed mee te leven blijkt in de praktijk. Je moet
alleen geen fallback mee laten draaien die niet dezelfde filtering
heeft want anders krijg je nog steeds allerlei meuk binnen.
Post by Paul van der Vlis
Post by Richard Lucassen
op die machine?
Dat gaat allemaal goed. Mooie tool, zal ik in gedachten houden.
Die is errug handig inderdaad en het scheelt je een RSI aan ge-telnet :)
Post by Paul van der Vlis
Post by Richard Lucassen
luser_relay = admin+$local
Bedoel je dat het zoiets moet zijn?
luser_relay = piet
Dat heb ik ook geprobeerd, maar werkt ook al niet.
Postfix user list? Ik heb geen ervaring met die optie namelijk. Wel ff
de relevante output van postconf posten in de vraag, dat wordt o.h.a.
wel gewaardeerd.

R.