"Aan de indogermanisten"
marc
2012-04-03 20:48:16 UTC
Iemand is op zoek naar de werkwijze om deze letters op een computer te
gebruiken.

(hij vroeg me met deze titel te starten..)

Iemand die weet hoe, is het louter een lettertype, of wat anders?
(ik vind bvb met Arial unicode niet terug welke toetscombinaties tot de
letters leiden..)

Ik vind hier wel wat:
http://www.christopherculver.com/en/computing/latex.php
Het gaat hem oa om de letters, die ik kopieer, en die staan in de paragraaf:

"Syllabic resonants"
l̥, r̥, m̥, or n̥
(ook de kʷ of gʷ is er zo een, die bestaat niet in het lettertype, maar
wordt kunstmatig gemaakt?)

Hoe ze te "maken"?
PS: persoon in kwestie werkte indertijd met mac, nu heeft ie een pc met win
xp. (maar ik zoek iets dat op beide werkt, of evtl ? een wysiwig latex??)

Marc
http://shortwave.tk
Chris Jacobs
2012-04-04 13:12:23 UTC
Post by marc
"Syllabic resonants"
l̥, r̥, m̥, or n̥
(ook de kʷ of gʷ is er zo een, die bestaat niet in het lettertype, maar
wordt kunstmatig gemaakt?)
Zijn samengestelde letters.

COMBINING RING BELOW is U+0325
MODIFIER LETTER SMALL W is U+02b7

Chris
Adri Verhoef
2012-04-04 13:00:04 UTC
Post by marc
Iemand is op zoek naar de werkwijze om deze letters op een computer te
gebruiken.
Je bedoelt waarschijnlijk: in te typen. Het was mij niet erg duidelijk
wat je nou bedoelde, totdat je je onderaan je bericht afvroeg "hoe ze te maken".
Post by marc
http://www.christopherculver.com/en/computing/latex.php
"Syllabic resonants"
l̥, r̥, m̥, or n̥
Het gaat dus om een l, r, m en n met een klein rondje eronder.
Volgens mij gaat het hier om samengestelde tekens, omdat de tekens op zichzelf
niet voorkomen in de UTF-8-tabel die ik daarvoor heb bekeken.
Het teken dat het kleine rondje voorstelt, is te vinden als U+0325 in die tabel
en heet een COMBINING RING BELOW. Met dat teken kun je andere tekens
samenstellen.

Je kunt de l̥ o.a. maken door onder Linux in te typen:
l CTRL-SHIFT-u 3 2 5 RETURN
(Dat wil zeggen de 'l', de toetscombinatie Control-Shift-'u', op dat moment
verschijnt er een onderstreepte u op je scherm, de '3', de '2' en de '5',
die alle onderstreept op je scherm worden weergegeven, en een Return.
In plaats van de Return mag je ook een Spatie typen.)

Hetzelfde geldt voor het samenstellen van de r, m en n met het kleine rondje
eronder: na de r, m of n typ je CTRL-SHIFT-u 3 2 5 Return.
Post by marc
(ook de kʷ of gʷ is er zo een, die bestaat niet in het lettertype, maar
wordt kunstmatig gemaakt?)
Dat staat op die pagina vlak daarboven beschreven: "kʷ or gʷ (k or g plus the
Unicode character u+02B7 modifier letter small w)". Opnieuw samengestelde
tekens dus.

Je maakt deze door respectievelijk in te typen:
k Ctrl-Shift-u 2 b 7 Return
g Ctrl-Shift-u 2 b 7 Return

Er zijn ook manieren om samengestelde tekens zelf te "maken" met eigen toets-
combinaties, door jou zelf verzonnen.
Post by marc
Hoe ze te "maken"?
PS: persoon in kwestie werkte indertijd met mac, nu heeft ie een pc met win
xp. (maar ik zoek iets dat op beide werkt, of evtl ? een wysiwig latex??)
En je vraagt dit in een Linuxnieuwsgroep. :-)

A-doei :) Adri
Het geluk dat voor jou is weggelegd, moet door een ander worden ingeleverd.
Gerard H. Pille
2012-04-04 16:44:01 UTC
Heeft hij hier ooit al iets zinnigs geplaatst?
marc
2012-04-04 20:46:48 UTC
Post by Gerard H. Pille
Heeft hij hier ooit al iets zinnigs geplaatst?
Je mag de indo germanisten niet zeggen dat ze niks opbrengen. Ze geven les,
ze betalen BTW, en hebben een mooie, wat vreemde hobby.
http://shortwave.tk
Gerard H. Pille
2012-04-04 16:48:30 UTC
Post by Adri Verhoef
A-doei :) Adri
Toch bedankt voor de uitleg, A3, dat kan nog wel eens van pas komen op Linux.
marc
2012-04-04 20:53:38 UTC
Post by Adri Verhoef
En je vraagt dit in een Linuxnieuwsgroep. :-)
De idee is simpel, ik zag ergens iemand die zich beklaagde dat de
toetscombis niet meer werken onder vista of 7, en dat ie geen support meer
geeft.

En ik gaf hem dit doc:
http://www.tex.ac.uk/ctan/fonts/tipa/tipaman.pdf

"er is geen weg terug"